Světový den včel

25.05.2024
Včela medonosná
Včela medonosná

Světový den včel se slaví 20.května, v den narozenin slovinského malíře a včelaře Antona Janši ( 1734-1773), který je považován za jednoho ze zakladatelů moderního včelařství a kterého dokonce i Marie Terezie pozvala do Vídně, aby na nově založené škole vyučoval včelařství. Smyslem dne je upozornit na důležitost včel a dalších opylovačů pro ekosystém.

Včelkové čelenky si pořídili všichni
Včelkové čelenky si pořídili všichni

Na Den V jsme se s velkým nasazením připravovali několik dní dopředu. Áčko i Béčko si, tentokrát netandemově, vytvořilo během výtvarné výchovy včelkovou výzdobu své třídy. Výtvarné nápady se točily kolem pláství, tedy symbolu včel a včelařství. Navíc jsme si všichni vyrobili včelkovou čelenku ( PINTEREST je naštěstí bezedná studna nápadů) a domluvili se na žlutém oblečení ( kdo chce a může😊).

Včely........včelky......
Včely........včelky......
....včeličky
....včeličky

Protože se Světový den včel pomalu dostává do širšího povědomí ( zareagovaly například obchodní řetězce, proběhly přednášky ), bylo možno najít na internetu již hotové soubory ke včelkové práci od našich kolegyň ( Učitelnice, Logošík). Materiály jsme si přizpůsobily pro práci s naší velkou tandemovou skupinou, dovymyslely jsme další úkoly, tematicky vyzdobily třídu, připravily pomůcky….a jdeme na to😊.

Vyhledávání informací.....
Vyhledávání informací.....
Práce s textem
Práce s textem

Děti se rozdělily do skupinek a každá skupinka se seznámila se svým úkolem. Některé skupinky dostaly listy s informacemi o životě včel. Přečetly, prostudovaly a seznámily ostatní:

  • Jak je to s vývojem včel od vajíčka po dospěláka
  • Jak se včely rozdělují – matka, trubci, dělnice
  • Jak je to s vnitřním ústrojím včely – a hlavně s žihadlem😊
  • Jak vypadaly úly dříve a jak vypadají dnes
Od vajíčka k dospělé včelce
Od vajíčka k dospělé včelce

Děti v dalších skupinkách četly a přiřazovaly věty k obrázkům – samozřejmě s včelí tématikou. Tedy čtení s porozuměním, slovní zásoba…..v naší tandemové dvojtřídě máme 16 dětí s odlišným mateřským jazykem, tudíž trénink slovní zásoby se hodí vždycky.

Knížky pana Ondřeje Sekory jsou v souvislosti s hmyzí říší vždy sázkou na jistotu. Najdete v nich prakticky téměř jakýkoli druh, na který si vzpomenete. Společně jsme si přečetli kapitolu Jak včely pleskly Pytlíka přes ruku…..ujídal jim med, to je jasný😊 .

Ukázali jsme si výrobky z medu – krém, šampon, sprcháč, svíčky z včelího vosku. Med jsme samozřejmě i ochutnali. Kousek chleba a namaž si sám😊.

Ochutnávka připravena:-)
Ochutnávka připravena:-)
Namaž si a dej si med:-)
Namaž si a dej si med:-)
Tak co všechno máme od včel?
Tak co všechno máme od včel?
Myšlenková mapa
Myšlenková mapa

Podívali jsme se na krátké video o životě včel.

Při tvorbě myšlenkové mapy jsme si zopakovali, co jsme se o včelách dozvěděli. A že toho bylo!

No, a zakončili jsme jedním dílem Včelky Máji a společně jsme si zazpívali s Karlem Gottem. I v němčině, v prvouce nás brzy čekají sousední státy, tak ať jsme připraveni😊.