Svatý Hubert
Pocházel z bohaté šlechtické rodiny, žil na území dnešní Francie na přelomu 7. a 8. století. V mládí byl výborným lovcem, nevyhýbal se zábavám, tanci, alkoholu. Po smrti jeho ženy se v lese při lovu setkal s jelenem, kterému mezi parohy zářil kříž. Jelen promluvil lidskou řečí a vyzval Huberta, aby zanechal světských zábav a obrátil sel k Bohu. Po tomto zážitku se stal knězem, později biskupem a měl velkou zásluhu na pokřesťanštění Arden. Je patronem lovců, střelců, řezníků, optiků, matematiků, kožešníků, výrobců rolniček, loveckých psů, proti hadímu uštknutí či strachu před vodou. Tolik Wikipedie.
Těžko říct, jak to přesně bylo s tím mluvícím jelenem, nicméně dodnes je ve výtvarném umění zobrazována typická scéna, kdy světec klečí před jelenem s křížem mezi parožím.

Asi
každý má svá oblíbená zvířata a mezi ty moje patří jelen, král našich lesů.
Takže zařadit vyprávění o Hubertovi do tandemové výuky bylo spojení příjemného
s užitečným. Téma podzimního lesa, usínající přírody a svatého Huberta na
začátku listopadu je přímo ideální kombinace. Svatý Hubert u nás není úplně
běžný světec, tak jsme si o něm musely nejprve něco nastudovat. Jako jo, známe
Hubertovy jízdy, kabát hubertus, hotel Hubertus u Karlových Varů…a pivo
Hubertus😊a teď už i
příběh Huberta máme v malíčku.

V letošním
školním roce jsme si jako tandemový den zvolily opět pátek, a předměty Prvouka,
Čtení, Hudební výchova a Tělesná výchova – tedy předměty krásně propojitelné.
Přípravě činností jsme opět věnovaly poměrně dost času. Nejdříve každá z nás
,,nastřelí" první nápady a poté si po vyučování společně sedneme, uvaříme si
,,velký kafe" a ladíme scénář dne: činnosti, pomůcky, kdo co zařídí, kdo co
přinese, kdo co vytiskne…vyhledá…nalepí…dokreslí…a tak dále😊.
Den jsme začali tím, že jsme zopakovali podzimní změny v přírodě, lesní zvířata, podzimní počasí. Pak se děti rozdělily do skupinek a každá skupinka dostala svůj úkol:
Z písmen slov JELEN a HUBERT vymysli nejméně tři slova ( jména, zvířata, věci….), varianty lze různě obměňovat. Na procvičení slovní zásoby tuto aktivitu využíváme často.

Napiš
co nejvíce zvířat z LESA (zvířecí rodinky, ptáci, savci
hmyz…..opět lze měnit různé varianty).
Práce s ENCYKLOPEDIÍ – najdi konkrétní stránku, přečti si ji, odpověz na otázky. Připravit tuto činnost je náročnější na čas, stránky musíme ,,vyhodnotit", zda jsou pro druháky ,,přečtitelné" a připravit pracovní list se 3 až 4 otázkami. Někdy list vyrobíme v ruce, někdy na počítači. Tentokrát se otázky týkaly jelenů, muflonů, srnců a lesních stromů.

Připravené
krátké TEXTY, a opět otázky, na
které musely děti nalézt odpověď:
Co to znamená, že liška čárkuje?
Jak se zvířátka připravují na zimu?
Pohádkové PUZZLE, tentokrát pohádky, kde vystupuje jelen. Takže Hajný Robátko (na toho jsme se raději podívali den předem, ne všichni ho znají) a Smolíček Pacholíček😊. Rozstříhané obrázky slož, nalep a vyprávěj…Co je na obrázku? O čem si asi povídají? Co se stane dál? Zahraj scénku podle obrázku….

Následovala
prezentace jednotlivých skupinek. Zde opět musím napsat, jak jsme nadšené
z toho, že děti umí mluvit před ostatními, nestydí se, prezentují svoji
práci, dokáží říct, co se jim povedlo nebo nad čím musely déle přemýšlet.
K Hubertovi, lesníkům a honům patří samozřejmě lesní rohy neboli horny, žesťové hudební nástroje, které se vyvinuly z loveckých nástrojů pro hraní fanfár a signálů při lovu. Od konce 17. století se používají v orchestrech, do Čech je přivezl hrabě František Antonín Špork. Na ČT Edu jsme našli krátký dokument o lesním rohu, pustili jsme si ukázky fanfár, ukázky Hubertových jízd, okoukli jsme uniformy myslivců. Zpívali jsme ,,Na tý louce zelený" . A mezi rodiči se našli i myslivci, takže jsme porovnávali opravdové paroží jelenů, jelenů sika, daňků, srnců. Jak ostatně můžete vidět na fotkách s třídními plyšáky😉.
