Na scénu přichází...Tandemová výuka!

17.10.2023

Tandemová výuka (též duální nebo párová), anglicky Co-teaching, je jedna z organizačních forem výuky, při které se na vyučovací hodině podílejí dva učitelé. Oba jsou odpovědni za plánování, realizaci, vyhodnocení a reflexi výuky. Jejich role je rovnocenná. Účelem tandemové výuky je zefektivnění vyučovacích hodin a reakce na specifické potřeby žáků. Tandemová výuka je časově náročná na přípravu, je tedy velmi důležitá správná volba tandemového partnera. Učitelé spolu tráví mnoho času , schází se, společně plánují organizaci a průběh výuky, další čas vyžaduje společná reflexe výuky.

Tandemová výuka přináší i více možností v experimentování, v práci v menších skupinách, dochází k individualizaci výuky, která je pak pro všechny zúčastněné zábavnější.(Wikipedie)

Řízením osudu, karmy a vedením naší školy jsme se ve školním roce 2022-23 ocitly s Alenou v paralelních třídách, ač jsme s tím vůbec nepočítaly. Pro upřesnění – v 1. třídách. Čímž byla zrušena varianta "starší učí mladší". Nicméně nehodily jsme ručník do ringu ani ukazovátko před tabuli a naopak jsme se nad novou výzvou hluboce zamyslely a vyšel nám návrh na tandemovou výuku, ovšem po našem. Protože jsme chtěly pracovat společně a zároveň jsme každá byla třídní "svých prvňáčků", rozhodly jsme se pro pravidelné společné dny, kdy obě třídy spojíme.

Vybraly jsme si pátek a předměty prvouka, hudební výchova a tělocvik. A hned od prvního týdne školního roku jsme se do tandemu "po našem" pustily. Samozřejmě jsme se držely ŠVP a našich třídních tematických plánů, pracovaly jsme se sešitem Oskarova prvouka (nakladatelství Nová škola) a Hravá hudební výchova od Taktiku. Den probíhal tak, že se ráno děti sešly ve své třídě, udělali jsme si kalendář, docházku a poté se 1.B přesunula do 1.A, která sídlí ve větší místnosti a bez problémů se do ní všechny děti vejdou. Lavice jsou sestaveny tak, že před tabulí je velký prostor na koberec (cca 3x4 metry). Pracovali jsme se sešitem, s interaktivní tabulí, vyprávěli si, diskutovali, často zařazovali chvilku na protažení, zpívali, společně jsme chodili do tělocvičny.

Zde je důležité zmínit, že o našem nápadu zvaném Tandemovka po našem jsme samozřejmě nejdříve informovaly vedení školy, vše vysvětlily a požádaly o svolení. Dostaly jsme ho😊

Na konci září jsme připravily první tematický projektový den a tím byl Svatý Václav. Děti si už zvykly na školní režim i na společné pátky a proto jsme troufly celodenní projekt. Napoprvé jsme mu věnovaly poměrně dlouhou přípravu, nad jednotlivými činnostmi jsme fakt přemýšlely a odhadovaly, jak kterou činnost čerství školáčci zvládnou. Tak tady jsou:

  1. Příběh Václava, z pochopitelných důvodů jsme lehce zjemnily konec😊

  2. Přemyslovská orlice – nakreslily jsme ji na velkou čtvrtku a rozstříhaly. Vzniklo tak obří puzzle. Tři orlice, tři samostatně pracující skupinky.

  3. Barevná frotáž podzimních listů, doplněna sochou Václava (tou nejznámější).

  4. Omalovánky, s dalšími konkrétními úkoly

  5. Ochutnávka hroznového vína z pražské vinice, kterou samozřejmě založil ON😊

  6. Koleda Dobrý král Václav, tímto jsme se předpřipravily na Vánoce

Od začátku jsme zavedly prezentaci prací, které jednotlivé skupinky tvořily.

Otázkami Co byl váš úkol? Jak se vám pracovalo? Jak jste se domlouvali? Co bylo nejtěžší? Co se vám na práci líbilo nejvíc? Jsme postupně zjišťovaly, jak jsou děti schopny pracovat ve skupinách či samostatně ( při skupinové práci jsme využívaly obě místnosti, část dětí se jednoduše přemístila do vedlejší třídy) a jak umí svou práci prodat.

První tematický den se vydařil a my jsme se tak bez obav pustily do přípravy dalších známých i méně známých Dnů něčeho😊.

Svatý Václav, jako živý
Svatý Václav, jako živý
Práce ve skupinkách...První měsíc ve škole
Práce ve skupinkách...První měsíc ve škole