Mezinárodní den památek a historických sídel

…se slaví na celém světě každoročně 18.dubna a má za cíl podporovat povědomí o rozmanitosti kulturního dědictví a seznamovat veřejnost s péčí o něj. Tradici tohoto dne založila ICOMOS (Organizace pro ochranu světového kulturního dědictví) v roce 1982.
"Památkový" den jsme tentokrát začali netradičně výtvarnou výchovou. I když počasí neslibovalo zrovna 25 °C, nezalekli jsme se nic, oblékli se a vyrazili do terénu. Do malířského terénu. Na náměstí jsme obsadili téměř všechny lavičky, plnily úlohu malířských stojanů😊. Vybalili jsme čtvrtky, rudky a pustli se do práce.



Téma: Historická stavba na náměstí. Naše město má poměrně dlouhou historii, patřilo mezi města královská i poddanská, o památky tu není nouze. Děti vytvořily spoustu obrazů, se kterými jsme v následujících dnech dále pracovali.
Další důležitou činností bylo seznámení se s pověstí o založení našeho města. Každé město má svoji pověst, čím méně uvěřitelná, tím lépe. Děti se rozdělily do skupinek, každý dostal část pověsti, společně jsme nahlas přečetli a pak seřadili části děje tak, jak se to vlastně všechno přihodilo😊.

Poslední, třetí den našeho projektu jsme věnovali komentované prohlídce našeho města, vyprávění, zajímavostem, které se přihodily v našem městě v dávných dobách. Jedna z nás je průvodkyní místního Infocentra, tak s tím nebyl žádný problém. A co tedy bylo cílem naší vycházky?
Městská brána a zbytky středověkého opevnění, radnice, kterou městu věnoval Karel IV., kašna ze 16. století, bývalé piaristické gymnázium, kostel a zvony na něm, branka, kterou používal městský kat.


Po návratu do školy děti pokračovaly v práci ve skupinkách, na připraveném pracovním listě ukázaly, že pilně poslouchaly a na otázky dokázaly bez problémů správně odpovědět. Trasu naší vycházky jsme zakreslili do mapy…protože i ve věku GPSek a Googlu není od věci vyznat se v mapách. Všude nemusí být signál, žejo😊.



Seznámili jsme se i se znakem našeho města, děti dokáží pojmenovat jeho jednotlivé části, společně se zasmály veselé historce o tom, jak znak vznikl😊 . V prvouce právě začíná téma ČAS, to se nám to ale krásně propojilo! Pojmy jako MINULOST, PŘÍTOMNOST, BUDOUCNOST, řazení událostí, souvislostí, děje.

A rozhodně jsme nezapomněli na hudbu. Zpívané pověsti o našem městě jsme poslouchali, posloucháme a budeme poslouchat dál!

