Bramborový den

Den brambor se slaví v srpnu.....tak jsme říjnové datum tentokrát prostě vymysleli....
Na Bramborový den se sešlo tolik nápadů, že se zkrátka do jednoho dne nevešly. Začali jsme výtvarnou výchovou na začátku týdne. Bramborová tiskátka jsou klasika a děti neskutečně bavila. Včetně pomalování celých ručiček, ale to k tomu zkrátka patří. Když tiskat….tak vším, co jde😊 .



S tématem nám tentokrát pomohla i učebnice Českého jazyka, krásně jsme se s autory sešly! Slova příbuzná, pracovní postup při přípravě bramboráku, trénink slovní zásoby…. (ta se vždycky hodí)😊. Seznámili jsme se s básničkou Josefa Kainara Máma smaží bramborák (až se nám sbíhaly sliny, takhle přesně to v básničce je)😊. A krátký příběh o tom, jak si holčička z Vietnamu popletla bramborák a bramborový salát a jak je někdy pro děti z jiných zemí těžké učit se v českém jazyce.
Tentokrát jsme zapojili i rodinné příslušníky: první úkol zněl Napiš a nakresli váš recept na bramborový salát, druhý úkol Přines ochutnat cokoli z brambor a třetí úkol Přines bramboru zajímavého tvaru. Sešlo se nám velké množství receptů na salát, včetně zahraničních variant….vícejazyčné třídy mají rozhodně své výhody😊. Raut bramborových jídel byl rovněž dobře zásobený, platí totéž co u salátu. No, a tvary brambor, jaké svět neviděl…k těm se ještě dostanu.



Den B (jako brambory, to dá rozum😊) jsme zahájili návratem do věku asi tak 3 roky a všichni jsme si odrecitovali a zacvičili populární básničku Koulela se ze dvora veeeelikánská brambora. Ze školky, případně ze Sokola, ji znali všichni. A hned poté jsme se vrhli na činnost intelektuální😊. Děti se rozdělily do skupinek a každá skupinka si přečetla krátký článek zaměřený na pěstování brambor. Zároveň jsme na proužky papíru připravily slova (neobvyklá, dětem neznámá). Po přečtení článků se všechny skupinky sešly na koberci, postupně jsme obracely proužky se slovy a skupinka, která na dané slovíčko narazila ve svém textu, ho ostatním dětem vysvětlila. A že to nebylo nic snadného!
KLÍČENÍ, VÝNOS, ŠKŮDCE, PREVENCE, CERTIFIKOVANÁ SADBA, TOXICKÁ LÁTKA, ODRŮDY
….a podobné těžké kousky
S malou pomocí děti zvládly tuto činnost naprosto perfektně!


Vyzkoušeli jsme si i opravdové POKUSY…s hypotézou a ověřováním. Ano,ano….třeťáci – a už víme, co je hypotéza😊. První pokus jsme věnovali výrobě škrobu z nastrouhané brambory. Při strouhání všechny prstíky zůstaly celé. Cezení přes plátýnko se také podařilo. Při druhém pokusu jsme zkoumali, jak se mění rozříznutá brambora -usychá, hnědne, scvrkává se. Třetí pokus nám ukázal, jak je šikovná paní učitelka Alena. Tipli jsme si, jak je dlouhá slupka z jedné brambory a jestli se ji povede oloupat bez přetržení. Výsledek: Je šikovná. 45 centimetrů. Povedlo se😊. Dozvěděli jsme se, že z brambor se dá vyrobit elektřina. Kolik brambor by asi bylo potřeba na osvětlení celé třídy? Pokusy jsme si zaznamenávali na pracovní listy, prostě jsme už opravdoví výzkumníci.



Na řadu přicházejí brambory ve svých nejpodivnějších tvarech a podobách! Děti vytvářely ve dvojicích vylosovanou pohádkovou postavu. Úkol zněl: Použij jakýkoli dostupný materiál, vyber si bramboru a vytvoř loutku 😊… Fantazie všech se rozběhla na plné obrátky a během chvíle vznikaly neskutečná výtvarná díla. Pan Trnka by byl jistě ohromen……my také. Opět se přesvědčujeme, jak jsou děti vynalézavé, nápadité a kreativní! Poté si děti vytvořily svoji ,,pohádkovou skupinu" a po krátké poradě se sestavením scénáře byly sehrány tři pohádky:
Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Boudo, budko
O veliké řepě
…..zkrátka takové pohádky, kde vystupuje dostatečně velké množství postav. Prostě aby si zahráli všichni😊. Jeden z dvojice byl vždy bramboroloutkovodič a druhý fungoval jako dabing a bramboropostava tak promlouvala jeho hlasem. Vystřídali se úplně všichni a ti, co zrovna nehráli, byli super obecenstvo.





Na závěr dne jsme společně skoukli krátký film o původu brambor, o jejich putování přes moře do Evropy a nelehké cestě na naše talíře. Zkrátka bylo toho hodně a bylo to super.


